از آنجا که متاسفانه مصرف شیشه در جامعه رو به افزایش است و به خصوص جوانان از عوارض پس از مصرف و همچنین مضرات آن برای سلامتیشان آگاهی کافی را ندارند بنابراین خبرنگار ما را بر آن داشت تا مطلبی قابل استفاده برای مصرف کنندگان این ماده مخدر و حتی اطرافیان آنها تدوین نماید. شيشه يا كريستال چيست؟شيشه يا كريستال ،ماده اي است شديدا اعتياد آور كه به سه شكل ديده مي شود:

1- ذرات پودري ريز مانندذرات کريستال.

2- ذرات بلوري شکل مانندتکه هاي زاج يا نبات سفيد

3- تکه هاي مربع شکل 2×2سانتيمتري مانند طلق چرا غهاي قديمي .

اين ماده مخدر، به اين دليل در كشور ما به شيشه معروف است كه شكل ظاهريآن شبيه به شيشه اي است كه خرد و پودر شده باشد ولي در اروپا و آمريكا به نامآيس) ICE ( شناخته مي شود. مهمترين تركيب اين ماده مخدر آمفتامين استكه به دو روش مصرف مي شود.

روش اول: روش مصرف انفرادي مقداري شيشه را داخل پايپ يا پيپ هايشيش هاي ريخته و با روشن نمودن فندک برزير آن شيشه را تصعيد مي نمايند.

روش دوم: روش مصرف عمومي است که معمولا در پارتي ها و ميهماني هامورد استفاده قرار مي گيرد در اين روش مقداري شيشه را بر روي يک لامپحرارت ديده مانند چراغ مطالعه، لامپ هاي شمعي رشته اي و يا لامپ هاي رقصنور ريخته بلا فاصله تصعید گرديده بدون آنکه رنگ، بو ي ا طعم خاصي ايجادنمايد، تمامي حاضرين را تحت تاثير قرار خواهد داد . نامهاي رايج: كريستال، يخ، شيشه، شابو و هيرويون می باشد.

عوارض مصرف شيشه از نظر جسمي:

1- حركات زبان و فك، تصورات و خيال باطل، از دست دادن اشتها

2-پرحرفي، هيجان، بيقراري، خستگي وتنفس بد، افزايش ضربان قلب، فشارخون ودرجه حرارت بدن

3- ناتواني جنسي، خشكي دهان، تعريق زياد، بزرگ شدن مردمكها، لخته شدنخون در رگها، استفراغ، بي خوابي، شنيدن صداي زنگ در گوش، احساس خارشدر زير پوست، انتقال بيماريهاي عفوني مثل ايدز و هپاتيت، از ميزان مهارت دستهاكاسته مي شود، تيك عضلاني، و لرزش دست و پا شبيه به بيماري پاركينسون.

عوارض روحي رواني مصرف شيشه:

احساس سرخوشي، احساس قدرت، افزايش تمركز كاذب، تحريك پذيري،پرخاشگري، تهاجم، رفتارهاي جنون آميز و هيجانات جنسي آثار بلند مدت مصرف شيشه:سوءتغذيه، حالت تشويش، كابو سهاي شبانه، افسردگي شديد يا تمايل بهخودكشي، گيجي، سرگرداني، عدم شناخت زمان و مكان، بي احساسي و آسيبكليه اعضاء بدن.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا